מבצעים מיוחדים
0 0.00

להילחם בדמנציה – זה אפשרי

בעוד שהאוכלוסייה הולכת ומזדקנת, בשל העלייה בתוחלת החיים, הולך ועולה שיעורם של האנשים אשר חולים או צפויים לחלות בדמנציה. דמנציה, כלומר שיטיון, הינה למעשה שם כולל של מספר מצבים אשר פוגעים בתפקוד המוח. מצב זה הינו כיום בלתי ניתן לריפוי אך יש גם בשורות טובות. ניתן בהחלט להאט את קצב הדמנציה ולשפר את איכות החיים.

אבחון מוקדם חשוב ביותר

אלצהיימר הינה המחלה המרכזית והמוכרת ביותר אשר גורמת לדמנציה. המדע טרם הצליח למצוא את הסיבה המרכזית לפריצת המחלה, אך יש כמה גורמים בעלי השפעה. בין היתר, עליה בגיל מעלה את הסיכון לחלות בה. הצטברות חלבונים שונים בין תאי העצבים במוח וכן נזקים לכלי דם, כל אלה נחשבים לגורמי סיכון מרכזיים. יש ככל הנראה היבט גנטי וידוע שנשים סובלות מדמנציה יותר מאשר גברים. מה שברור למדע כיום ללא ספק – אבחון מוקדם מאפשר להציע אסטרטגיות יעילות של התמודדות וניהול המחלה.

אישה מבוגרת משחקת בפאזל
צילום: Depositphotos

“מי שאובחן כחולה בדמנציה יכול לפעול על מנת להאט את קצב המחלה ולשפר תפקודים מוחיים. בין היתר, הדבר נעשה על ידי תרגול של המוח”

 

ניתן להאט מאוד את קצב התקדמות המחלה, ככל שהאבחון נעשה מוקדם יותר. ישנם חולים אשר מאובחנים רק לאחר 5 או 10 שנים ויותר, מה שמונע מהם קבלת טיפול יעיל בזמן. במידה וקיים חשש שהזיכרון נמצא בירידה, תופעות של שכחנות שלא היו קיימים בעבר, כדאי ללכת להיבדק. בימים אלה, דווח על חברות וסטרטאפים המנסים לשפר את יעילות האבחון. בין היתר, יש הצלחות ראשוניות באבחון באמצעות הדמיה וצילום של עייני הנבדק. כדאי לגשת לאבחון מוקדם במיוחד אם יש היסטוריה משפחתית. האטת המחלה יכולה להיעשות באמצעות תרופות ואמצעים נוספים.

מזונות לחיזוק המוח

ידוע כיום כי יש מזונות אשר משפרים מאוד את יעילות תפקוד המוח. מזונות אשר משפרים את הזיכרון, משפרים את זרימת הדם, מונעים פגיעה בנוירונים או נזקים אשר נובעים בשל חומרים מזיקים הנקראים רדיקלים חופשיים. פירות יער, למשל, נחשבים לסופר פוד אשר מחזק עד מאוד את תפקוד המוח ונלחם ברדיקלים חופשיים וברעלים שפוגעים במוח. במחקרים שנעשו בעכברים, נמצא כי פירות יער העניקו לעכברים הקשישים תפקוד מוחי הזהה לזה של העכברים הצעירים.
בנוסף, מחקרים הראו כי חומצה פולית מהווה גורם אפשרי שיאט את התדרדרות המוח. חומר זה מצוי בתוספי תזונה אך גם במזונות מן הצומח, כדוגמת תרד. מחקר אחר גילה כי צריכת כוסית יין אדום בכל יום הפחיתה גם היא את הסיכון לאלצהיימר בגיל מוקדם. גם ליקופן, המצוי בין היתר בעגבניות, מוערך כיום בתור מרכיב שעוזר לפעילות מוחית תקינה.

משחקים שנותנים כוח למוח

מי שאובחן כחולה בדמנציה יכול לפעול על מנת להאט את קצב המחלה ולשפר תפקודים מוחיים. בין היתר, הדבר נעשה על ידי תרגול של המוח, ככל האפשר. רופאים ממליצים לאנשים מבוגרים למצוא לעצמם תעסוקה, להיות מעורבים, לשמור על קשרים חברתיים. הנאה מהחיים, צחוק ושמחה, פעילות גופנית, כולם מחזקים את הגוף, את המערכת החיסונית וגם את המוח. בפרט, חשוב גם להפעיל את המוח באמצעות משחקים ואתגרים.
חידות, שעשועי היגיון, לכל אלה השפעה בדוקה. משחקים, תשבצים, קורסים ולימודים, אלה מעודדים את המוח להפעיל אזורים וחלקים שונים. משחק, בפרט כפעילות חברתית, מעניק מוטיבציה בזכות ההנאה והזיכרונות החיובים שהוא מעלה. בזכות הטכנולוגיה, יש כיום משחקים אינטראקטיביים אשר בנויים במיוחד על מנת לאפשר פעילות קוגניטיבית מותאמת אישית וברמות שונות.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן