מבצעים מיוחדים
0 0.00

השמנה יכולה להיות תוצאה מסוג העבודה שלנו

בעשרות השנים האחרונות נצבר מידע רב לגבי השמנה. אלפי מחקרים נעשו ומיליוני נתונים נרשמו בדקדקנות. נמצא למשל ההבדל בין צריכת שומנים רוויים לבלתי רוויים. נמצאה ההשפעה של תזונה עתירת כולסטרול על עליה בלחץ הדם. כיום ברור כי מיעוט פעילות גופנית ותזונה עתירת שומנים יוצרים בעיה.

בקרב גברים, נשים ואפילו ילדים צעירים המגמה ברורה. מיעוט פעילות ועודף קלוריות גורמים לעליה כללית במשקל הממוצע. כעת, מגיע מחקר חשוב נוסף וטוען דבר חשוב. סוג העבודה שבה אנו עובדים עלול להשפיע לרעה על המשקל. ואנו לא מדברים על המובן מאליו, כלומר ההבדל בין עבודה משרדית לעבודה פיזית. המחקר בדק וחשף משהו אחר לגמרי.

עבודה תובענית והשמנה

יותר ויותר אנשים כיום מספרים כי תביעות העבודה מקשות עליהם. יותר שעות עבודה, יותר מטלות, הצורך להיות זמינים גם בשעות הפנאי. זמינות במייל, בטלפון הנייד, לפעמים גם זמינות לעבודה בשעות מאוחרות. חוקרים בשוודיה ביקשו לבדוק את ההשפעה של משרות מלחיצות על עובדים, לאורך זמן. נבדקו אלפי עובדים ועובדות על פי נתונים מעשרים השנים האחרונות. בפרט, ביקשו החוקרים לבדוק האם ישנה השפעה על השמנה. מכיוון שהשפעות עודף המשקל ידועות, למחקר חשיבות רבה. המחקר גילה שדרישות העבודה אכן משפיעות על עליה במשקל. לא בכך הייתה טמונה ההפתעה. ההפתעה הייתה שקיים הבדל בין גברים לבין נשים. בעוד שבקרב נשים נמצא קשר ברור, בקרב גברים לא נמצא קשר שכזה.

השמנה
צילום: Depositphotos

“מלבד התובנה שעבודה מלחיצה משפיעה יותר על נשים, התגלה דבר נוסף. העלייה במשקל נרשמה גם בקרב נשים משכילות וגם בקרב לא משכילות”

 

האם העבודה מלחיצה ותובענית?

החוקרים אספו נתונים אודות גברים ונשים, בעשרים השנים האחרונות. המיקוד היה בשאלה עד כמה העבודה נחשבת למלחיצה ותובענית. במקביל, נבדק המשקל, האם הוא עלה, ירד או נותר זהה. הדבר הראשון שבחרו החוקרים היה לבדוק עד כמה העבודה של הנבדק/ת מלחיצה. האם היא תובענית או שליווה. איך בודקים דבר שכזה? המשתתפים התבקשו לספר מהי ההכשרה שהיו צריכים לעבור. האם הם מקבלים הוראות ברורות מהבוס. עד כמה הם נדרשים להתעדכן וללמוד כדי להצליח. עד כמה ישנה אחריות, עד כמה השליטה בעבודה נמצאת בידי העובד.
באופן חד משמעי, נמצא כי הנשים מאוד מושפעות. יותר מ-50 אחוז מהנשים עלו במשקל באופן משמעותי מאוד. לדברי החוקרים, עליה משמעותית לאורך 20 שנה הינה לפחות תוספת של עשרה אחוזים. עוד מסרו החוקרים השוודיים כי העלייה הממוצעת במשקל בקרב הנשים הצביעה על מגמה ברורה. בממוצע, עליה של עשרים אחוזים יותר לעומת נשים שעבדו בעבודה רגועה.

ההשכלה לא מונעת השמנה

מלבד התובנה שעבודה מלחיצה משפיעה יותר על נשים, התגלה דבר נוסף. העלייה במשקל נרשמה גם בקרב נשים משכילות וגם בקרב לא משכילות. כלומר, אופי העבודה השפיע ולא רמת ההשכלה. זהו ממצא ראוי לציון מסיבה טובה. זה מראה שגם עבודות “פשוטות” עשויות להיות מלחיצות. גם עבודות בדרג נמוך יכולות להשפיע לרעה על המשקל.
החוקרים הודו כי לא ברורה להם השונות בהשפעה על גברים. בשלב זה, זו תעלומה, מדוע גברים לא הושפעו. מה שחשוב זה לזכור את העובדה כי עליה במשקל מביאה עמה סיכון למחלת לב, שבץ, לחץ דם גבוה. ברמה הציבורית, השקעה בחינוך לתנאי עבודה טובים יותר תוכל להועיל. זה חשוב למעסיקים. זה חשוב לעובדות. זה חשוב לכולנו.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן