מבצעים מיוחדים
0 0.00

אכילה בלילה גורמת להשמנה – אמת או מיתוס?

על רקע מגפת ההשמנה שמתרחשת בכל העולם פורחים לא מעט מיתוסים. למשל, ישנו המיתוס שלאחר ירידה במשקל חייבת להיות עליה בחזרה. מיתוס אחר טוען כי מקורה של ההשמנה הוא רגשי ולא פיזיולוגי. מיתוס נוסף קובע כי ילדים שמנים גדלים להיות מבוגרים שמנים.

חלק מהמיתוסים הנפוצים נכון וחלק לא. הדבר הוכח ונמצא מבחינה מחקרית. למשל, נמצא כי ילדים שמנים הינם בעלי סיכוי הרבה יותר גדול להפוך למבוגרים שמנים. הפעם נספר על מחקר שביקש לרדת לעומקו של מיתוס נוסף. המיתוס שגורס כי אכילה מאוחר בלילה גורמת להשמנה. לאחר שנפוצו כתבות שטענו כי המיתוס שגוי הגיע מחקר מדעי שנעשה באופן מדוקדק. להלן התוצאות.

מחקר מתקדם טכנולוגי

עד כה, נעשו כמה וכמה מחקרים שמצאו קשר בין אכילה מאוחרת לבין השמנה. אך לרבים מהמחקרים היו מתנגדים רבים שפקפקו בתוצאות. המחקר שפורסם בעת האחרונה ביקש לבדוק את הנושא בצורה יותר מעמיקה. לצורך כך נבדקו כמה ממדים, בעזרת שלל טכנולוגיות חדישות. בין היתר, ביקשו החוקרים לבדוק במדויק את שעות השינה. בנוסף, נבדק בדיוק מה אכלו הנבדקים ובאילו שעות. נבדקו דפוסי אכילה טבעיים, לא במעבדה אלא בחיי היום יום הרגילים. לצורך כך, באו לעזרה טכנולוגיות כגון אפליקציות, צילומים דיגיטליים ועוד.

אכילה בלילה
צילום: Depositphotos

“בממוצע, כל הנחקרים נהגו לאכול לאורך מעל 10 שעות במהלך היום. כולם ישנו בערך 7 שעות, אולם היו הבדלים בין השעות שבהן הלכו לישון. כאשר הנטייה של הנבדק הייתה לאכול בשעות יותר מאוחרות, הדבר התבטא בכמה דברים”

 

שעות שינה, קלוריות ופעילות

לצורך המחקר אספו החוקרים כ-30 אנשים בגילאי השלושים. כולם הוגדרו כסובלים מעודף משקל. כעת, ביקשו החוקרים לאסוף נתונים על הרגלי האכילה ודפוסי השינה של הנבדקים. כחלק מהמחקר, גם בוצע ניסוי שבמהלכו הוצגו למשתתפים מגבלות שונות כגון צריכת כמות קלוריות נתונה. אכילה בשעות מסוימות ולא באחרות.
לצורך איסוף הנתונים ואישושם נעשה שימוש בכמה כלים. למשל, לגופם של המשתתפים חובר התקן שבדק את רמת הפעלתנות והוצאות אנרגיה לאורך היום. נעשה שימוש במכשיר שפירט עבור כל נבדק את שעות השינה ומהלך השינה. בנוסף, בעזרת אפליקציה פירטו המשתתפים בדיוק מה הם אכלו. זאת ועוד, הנחקרים גם צילמו את הארוחות, החטיפים וה”נשנושים” שצרכו לאורך היממה. כך יכלו החוקרים לדעת בדיוק מי אכל מה ומתי.

תוצאות שמאששות את המיתוס

בסיכומו של דבר, מסרו החוקרים כי באופן חד משמעי, המיתוס נכון. מבחינה סטטיסטית, אכילה בשעות מאוחרות יותר של היום ולתוך הלילה מובילה לעליה בהשמנה. זה נכון גם כאשר משכללים את כמות הקלוריות ואת סוגי המזון השונים שצרכו המשתתפים.
על פי הדוח של החוקרים, התגלה הדבר הבא. בממוצע, כל הנחקרים נהגו לאכול לאורך מעל 10 שעות במהלך היום. כולם ישנו בערך 7 שעות, אולם היו הבדלים בין השעות שבהן הלכו לישון. כאשר הנטייה של הנבדק הייתה לאכול בשעות יותר מאוחרות, הדבר התבטא בכמה דברים. למשל ה-BMI היה גבוה יותר וכן אחוז השומן בגוף. אכילה מאוחרת בשעות היממה אכן גורמת ליותר השמנה.

לרתום את הידע לפתרונות מעשיים

החוקרים המליצו לעשות שימוש בטכנולוגיה מתקדמת גם לצרכי טיפול. להפקת פתרונות מעשיים לסובלים מעודף משקל. פיתוח אמצעים למעקב אחר הרגלי האכילה, יוכל להביא תועלת רבה. לאחר איסוף נתונים ניתן יהיה להציע המלצות התנהגותיות ולא רק תזונתיות. המלצות שיותאמו בצורה טובה יותר לכל אדם ואדם.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן