מבצעים מיוחדים
0 0.00

מחקר בדק – האם הזמן יכול “לרפא” אהבה עצמית מוגזמת

אפשר לטעון ברצינות שכל אדם בריא בנפשו אמור לאהוב את עצמו או להעריך את עצמו. אך כמו כל דבר בחיים, הכל עניין של מינון ושל איזון. אהבה עצמית מוגזמת, המכונה נרקיסיסטיות עשויה להוות בעיה. היא יכולה להזיק לאדם עצמו וללא ספק להפריע מאוד לסובבים אותו.

התופעה של אהבה עצמית או הערכת יתר עצמית איננה חדשה. היא תוארה בעבר במיתולוגיה היוונית. שם סופר על נרקיס שהתאהב בהשתקפותו העצמית שבנחל והיה כה מרוכז בעצמו עד שלא הבחין באיש זולתו. בפסיכולוגיה המודרנית, ידועות הפרעות נפשיות של ממש, בקרב אנשים בעלי קווים נרקיסיסטיים. מחקר חדש בא לענות על שאלה מעניינת שטרם נידונה עד כה – האם הזמן יכול לרפא או לפחות לצמצם קווי אופי אופייניים. כלומר האם אהבה עצמית נשארת יציבה לאורך החיים או שישנו מנגנון של שינוי. כמו כן, נשאלת השאלה האם אהבה עצמית מובילה בהכרח לביטחון עצמי גבוה.

הצד הנוסף של אהבה עצמית מוגזמת

אהבה עצמית מוגזמת נתפסת לרוב כעניין שלילי לחלוטין, אך הצד השלילי אינו נעוץ רק בכך שהאדם נוטה להערצה עצמית, אלא גם בצד השני של המטבע. הצד השני הוא שבמקביל לאהבה העצמית ישנה נטייה שלא להעריך את האדם האחר. נרקיסיסט עשוי לראות את עצמו כמי שראוי להישגים כבירים. הוא חש כאילו נולד כבעל זכויות יתר, המגיעות לו מלידה, הוא עשוי לדרוש תשומת לב ויחס מסביבתו, לדרוש הערכה וחיבה.
לצד יהירות ועודף ביטחון עצמי, נרקיסיסט עשוי להקל ראש ברגשותיהם של אנשים אחרים. עשוי אף להיות מניפולטיבי. אנשים כאלה עלולים לפגוע, להעליב, לזלזל. אם להפרעה נלווים קווים סוציופתיים, יתכן שיחתרו לפגוע באחר מתוך כוונה ובעוצמה.

אהבה עצמית מוגזמת
צילום: Depositphotos

 

החוקרים מדווחים כי מצאו שהרוב המוחלט של הנרקיסיסטים שנבדקו התמתנו עם הגיל. חלק מהמשתתפים נשארו פחות או יותר באותה רמה של אהבה עצמית ואמונה בסגולותיהם המיוחדות.

אהבה עצמית (הקיצונית) יורדת עם הגיל

מחקרים מקיפים בתחום בריאות הנפש מעלים כי נרקיסיזם הינו במידה מסוימת תכונה גנטית. עם זאת, התנהגות ההורים כלפי ילד בגילאים מוקדמים משפיעה לא פחות. מחקר שבדק את האהבה העצמית לאורך החיים מצא כי השונות בנושא מרובה מאוד. ככלל, מסקנת החוקרים הייתה ברורה. האהבה העצמית הקיצונית בהחלט יורדת עם הגיל. כלומר, אם אתם הורים ומודאגים מכך שילדיכם מאוד מרוכזים בעצמם, זה ככל הנראה ישתנה. אם הם גאים בעצמם ויהירים בצורה קיצונית, אם מזלזלים באחרים וברגשותיהם, גם זה הולך ומשתנה. הזמן עושה את שלו, בדרך כלל.

איך התבצע המחקר

תוצאות המחקר פורסמו לא מכבר וכך גם פירוט השיטה והמסקנות. המחקר נערך לאורך מעל ל-20 שנה, באופן כזה: כ-250 סטודנטים התבקשו לענות על שאלונים מפורטים, אשר חולקו לצעירים שקיבלו ציונים גבוהים במדדים נבחרים. למשל, מנהיגות והובלה חברתית, אמונה בסגולות מיוחדות שהם ניחנו בהן, אמונה בכך שהם זכאים להצלחה ייחודית, רמת יהירות גבוהה בהרבה מהממוצע. אותם סטודנטים ענו על שאלוני המשך לאחר יותר משני עשורים.

אהבה עצמית קבועה ולרוב יורדת

החוקרים מדווחים כי מצאו שהרוב המוחלט של הנרקיסיסטים שנבדקו התמתנו עם הגיל. חלק מהמשתתפים נשארו פחות או יותר באותה רמה של אהבה עצמית ואמונה בסגולותיהם המיוחדות. זאת, אגב, ללא קשר להישגים אובייקטיבים מיוחדים. רק 3 מכל 100 אנשים גילוי נטייה ליותר אהבה עצמית, בחלוף עשרים שנה.
כמה דברים, ככל הנראה, עודדו ירידה ניכרת באהבה עצמית ויהירות. למשל, זוגיות ארוכת שנים הביאה להתמתנות משמעותית. במקביל, יש לציין כי הנרקיסיסטים המובהקים ניכרו בשיעורי גירושין מאוד גבוהים. בקרב הורים לילדים, גם כן ירדה באופן דרמטית האהבה העצמית. אירועי חיים טרגיים וקשים, כך נמצא, היו הגורם הממתן המשמעותי ביותר. כלומר, התנסות במחלות, מוות של אדם קרוב, פיטורין, בהחלט מעניקים לקח מסוים.

האם אהבה עצמית זהה לביטחון עצמי

חשוב לציין כי אנשים בעלי קווי אופי אנוכיים, מאוד יהירים ומאוהבים בעצמם, זוכים במידה רבה להוקרה חברתית. כלומר, ממצא נלווה של החוקרים גילה כי בעלי נטיות נרקיסיסטיות חזקות התקדמו יותר בתפקידי ניהול. הם זכו להחזיק בתפקידי מפתח בחברות וארגונים גדולים. עם זאת, חייהם האישיים ורמות האושר לא בהכרח היו משופרים בהתאם. ממצא נוסף, רמות האסרטיביות עלו בממוצע לאורך החיים.
ההצלחה בתחום המקצועי עשויה לעורר את הרושם שנרקיסיזם מלווה בהכרח בביטחון עצמי גבוה. למעשה, מחקרים קודמים הצליחו להפריד בין שני טיפוסים נרקיסיסטים שונים. טיפוס מסוג אחד הינו של אדם מרוכז בעצמו, מאוד בטוח ביכולותיו ובכישוריו להצליח, זהו ממש אב טיפוס קלאסי של אדם בטוח בעצמו.
טיפוס מסוג שני הינו של אדם מרוכז בעצמו, אך יחד עם זאת גם חרד או מודאג. טיפוסים כאלה מביטים על העולם מתוך משקפיים יותר שליליות. הם זקוקים לאישורו של הזולת לכך שהם טובים ומוצלחים. אם מקבלים אישור כזה, הם שבעי רצון ואף מאושרים. אך ברגע שאישור כזה נשלל מהם, הם שוקעים בדיכאון או הופכים למסוגרים ונמנעים מקשרים חברתיים. כלומר, אהבה עצמית לא בהכרח מתבטאת בביטחון עצמי גבוה. לפעמים, המצב אפילו הפוך לחלוטין.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן