מבצעים מיוחדים
0 0.00

מהם נוגדי חמצון ובמה טמונה חשיבותם (המרובה)

איומים שונים המגיעים ממקורות חיצוניים עלולים לפגוע בגופינו. אך לא רק חיידקים או ווירוסים עלולים להזיק. גם רעלים שאנו שואפים לריאות, עשן ועשן סיגריות, עשויים לפגוע בבריאותנו. וגם מולקולות מזיקות שנקראות רדיקלים חופשיים עלולים להיות מאוד מסוכנים.

ההשפעה שלהם נוטה להיות מצטברת וניתן להתגונן. הדרך הטובה ביותר לשם כך היא להוסיף לתזונה את המגן המושלם. נוגדי חמצון, שנקראים גם אנטי אוקסידנטים.

רדיקלים חופשיים, חומרים מזיקים

רדיקלים חופשיים הינם בדרך כלל חומרים תמימים אשר עברו שינוי. השינוי נעשה בממד האטומי, עם דגש על אטום חמצן. כאשר אטום חמצן מאבד אלקטרון אחד או יותר, הוא נעשה בלתי יציב. כלומר, הוא “מחפש” בסביבתו גורם שניתן להיקשר אליו. ניתן להמשיל זאת לקוביית לגו בודדה שמחפשת קוביית לגו תואמת. אותו רדיקל חופשי אשר נכנס אל הגוף מבחוץ, משפיע עלינו בצורה כזאת. אגב, חלק מהרדיקלים החופשיים נוצרים בגופנו כתוצרי לוואי. למשל תוצרי לוואי של פעילות מערכת החיסון. תוצרי לוואי של תהליך הנשימה והסעת חמצן לתאי הגוף.

נוגדי חימצון
צילום: Depositphotos

“ויטמין C הידוע נחשב לנוגד חמצון מצוין. כך גם ויטמין A וכן פוליפנולים. החומר האחרון מצוי בשפע בשוקולד מריר וכן ביין אדום. על מנת ליהנות מאספקה של נוגדי חמצון חיוניים ניתן להיעזר בתוספי תזונה ייעודיים”

 

המולקולה הבלתי יציבה מחפשת השלמה ומוצאת אותה על ידי פגיעה בחומרים החיוניים לגוף או בגוף עצמו. במידה מסוימת, הגוף יכול לרפא ולתקן את עצמו. אך מרמה מסוימת ואילך אנו זקוקים לעזרה. נוגדי חמצון כשמם כן הם. הם מנטרלים את הרדיקלים החופשיים. הם מאפשרים למולקולות לא יציבות להפוך ליציבות. הם תורמים בכך לבריאותנו ומשפרים את איכות חיינו.

גורמים לסרטן, הזדקנות ואלצהיימר

הרדיקלים החופשיים פוגעים בגוף באופן סמוי אך לעיתים הרסני. הם יכולים לפגוע בתאים בריאים ולהפוך אותם לפגומים. הם יכולים לפגוע ברמה הגנטית וכן לגרום להתפתחות גידולים סרטניים ומחלות נוספות. על פי ההערכות, הרדיקלים החופשיים אשמים לא רק בסרטן אלא גם בדמנציה. סימנים מרובים מעידים כי יש להם חלק חשוב בהתפתות אלצהיימר. זאת ועוד מביאים לטענה שתהליך ההזדקנות הוא במידה רבה תוצאה של החמצון. ככל שהנזקים הללו מצטברים, כך אנו רואים עוד ועוד תופעות של הזדקנות והיחלשות של הגוף. לאור זאת, טמונה חשיבותם הרבה של החומרים המנטרלים. אותם נוגדי חמצון חזקים.

פירות, ירקות ויין אדום

נוגדי חמצון יכולים לסייע לנו בשיקום נזקים שנגרמים עם הגיל וכן בשל קרינה, קרינת השמש, קרינה סלולרית וקרינה חשמלית. את נוגדי החמצון ניתן לחלק לשניים. ישנם כאלה שאנו מקבלים מהמזון, למשל וויטמינים מפירות וירקות. וישנם נוגדי חמצון שהגוף גם מפיק בעצמו.

ויטמין C הידוע נחשב לנוגד חמצון מצוין. כך גם ויטמין A וכן פוליפנולים. החומר האחרון מצוי בשפע בשוקולד מריר וכן ביין אדום. על מנת ליהנות מאספקה של נוגדי חמצון חיוניים ניתן להיעזר בתוספי תזונה ייעודיים.
כמו כן, כדאי לצרוך פירות וירקות כגון פלפלים, הדרים, גזר, אפרסקים, תפוחים, עגבניות. ויטמין A יש בשפע למשל בדלעת ובברוקולי. ליקופן, המצוי למשל בעגבניות, עושה טוב לכליות וכן נחשב למסנן קרינה רב עוצמה. אגוזים, ירקות כמו חסה ונבטי חיטה מעניקים שפע ויטמין E. נוגד חמצון זה נחשב למנטרל רעלים וזיהומים למיניהם. גם פירות יער נחשבים לנוגדי חמצון מעולים. בארץ, הם פחות זמינים בצורתם הטריה אך נמכרים מסוכרים או בהקפאה. עדיף לצורך אותם ללא תוספות סוכר.

0
    0
    סל קניות
    סל הקניות ריקחזרה לחנות
      Calculate Shipping
      דילוג לתוכן